ACTUALIZARE – SCANDAL SĂPÂNȚA – Liber la sculptat cruci albastre în Săpânța. Modelul OSIM a fost anulat

144

Înalta Curte de Casație și Justiție s-a pronunțat în ședința din 10 octombrie 2017 în problema crucilor albastre de la Săpânța. Soluția dată de instanța de judecată a fost: „Decizia nr. 1527: Respinge, ca nefondat, recursul declarat de pârâtul Pop Dumitru împotriva deciziei nr. 440A din data de 8 iunie 2016, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IV-a civilă. Obligă pe recurent la plata sumei de 120 lei cu titlu de cheltuieli de judecată în favoarea intimaţilor Turda Toader şi Stan Gheorghe. Definitivă”.

Asta înseamnă că instanța de judecată a decis anularea modelului de cruce din Cimitirul Vesel din Săpânţa care a fost înregistrat acum câțiva ani la Oficiul de Standarde, Invenţii şi Mărci (OSIM) de Dumitru Pop (Tincu), unul din discipolii lui Stan Ioan Pătraş, creatorul primelor cruci în acest cimitir și căruia i se datorează faima de care se bucură acum acest obiectiv turistic. Judecătorii, prin decizia dată la începutul acestei sîăptămâni, au dat astfel libertate celor care vor să facă cruci albastre în Săpânța. Dumitru Pop (Tincă) a vorbit cu reporterii InfoMM.ro despre acest subiect și a subliniat faptul că lucrurile nu vor rămâne așa.

„Este dată anulare. Așa am înțeles. Acum oricine poate să facă ce vrea. Eu o să merg mai departe. E un joc care se joacă cu aceste cruci de la Săpânța. Voi merge pe drepturi de autor, o să brevetez și modelele și culoarea. Bătaia e pe suvenirurile acestea. Eu am vrut să protejez aceste cruci de kitschul care există aici. Pe unii îi interesează numai banii. Aduc fel de fel de chinezării și pun cimitirul vesel pe ele. Nimeni nu îi controlează. O să dau OSIM-ul în judecată, pentru că trebuiau să mă protejeze”, ne-a spus Dumitru Pop (Tincă).

ACTUALIZARE – Reacţia OSIM

Carmen Neacșu, consilier pe pobleme de proprietate la OSIM, a arătat, însă, că nici chiar în această situație, vestitele cruci de la Săpânța nu pot fi multiplicate, deoarece aceste beneficiază de mai multe tipuri de protecție. „Înafară de design, există mai multe protecții asupra crucilor de Săpânța: prin drept de autor, în primul rând, prin câteva mărci înregistrate pe care domnul Pop le are și care sunt valide în continuare, prin niște înregistrări făcute al Oficiul Român pentru Drepturi de Autor. Deci există mai multe forme de protecție asupra crucilor de Săpânța, iar drepturile nu s-au stins, numai cu această sentință a Curții Supreme”, a explicat ea. „Pentru că orice design are în spate și drept de autor, chiar dacă designele au fost anulate acum, el rămâne autorul de dret și singurul care are voie să facă cruci tip Săpânța. Asta este esența”, a continuat Carmen Neacșu.

De altfel, ea a mai precizat că, din punct de vedere al designului există doar niște modele care acum pot fi reproduse. „Există niște modele care au fost înregistrate inițial la OSIM, iar Curtea Supremă a cosiderat că nu mai sunt valabile, modelele respective. Atât. Adică oricine are voie să facă, din acest punct de vedere, al designului, dar rămâne în continuare dreptul de autor, care nu s-a stins”, a mai precizat ea.

Ca și Dumitru Pop, ea a menționat că mai există foști discipoli ai inițiatorului Cimitirului Vesel, care acum își arogă dreptul de a realiza vestitele cruci. „Stan Ioan Pătraș a avut zeci de ucenici. Ei au învățat să cioplească, să deseneze, să picteze, dar nu au voie să copieze aceste modele. În continuare, Dumitru Pop este singurul care are dreptul să facă cruci în Cimitirul Vesel. Acolo sunt multe elemente pe o cruce, acelea pot fi combinate într-o infinitate de feluri. Domnii aceștia iau exact ce s-a făcut o dată și le copiază întru totul”, a mai menționat ea, arătând că designul este folosit pentru realizarea suvenirurilor.

„Fac miniaturi de cruci la abricht (utilaj pentru realizarea în serie a miniaturilor din lemn), scot în serie același model de obiect și le pictează rudimentar cu elemente de pe cruci. Ele seamănă, evident. Sunt albastre și folosesc elemente de pe cruci, ca să le vândă, pentru că astea se vând. Stan Ioan Pătraș a creat acolo o lume, iar ei se folosesc acum de asta. Nu înseamnă acum că ei vor putea folosi aceste modele, pentru că ei sunt acuzați nu numai de încălcarea acestui design, ci și drepturile care au fost conferite de niște mărci, drepturile de autor. Prin urmare a dispărut una, dar au rămas celelalte. Ei nu înțeleg că doar pentru că au fost ucenicii lui Stan Ioan Pătraș nu au voie să copieze tot ce a făcut ”, a mai menționat ea.

 

Comentarii